۱۱

تذکری به جمهوری خواهان

cafenaderi1.wordpress.com – اگر انحلال حکومت پهلوی طبق نظر کسانی مانند بیژن حکمت دلیل بر منسوخ شدن نظام پادشاهی پارلمانی باشد پس انحلال جمهوری اسلامی نیز باید برای همیشه جمهوری را در ایران منسوخ کند، متاسفانه این نوع مواضع سست و فاقد استدلال بارها و بارها از سوی جمهوری خواهان مطرح گردیده و پاسخ مناسبی نیز دریافت نکرده است. سلطنت سنتی در ایران در گذشته هیچ ارتباطی به پادشاهی پارلمانی در «آینده» ندارد همان طور که جمهوری اسلامی در حال حاضر هیچ ارتباطی به یک جمهوری مبتنی دمکراسی و حقوق بشر در آینده ندارد.یکی از مهم ترین اشکالات همه پرسی سال 1358 این بود که در آن حق انتخاب و گزینش از مردم گرفته شده بود و کسانی که می خواستند در آن همه پرسی شرکت کنند نمی توانستند بین «گزینه های مختلف» برای تعیین نوع نظام سیاسی دست به انتخاب بزنند، در آن همه پرسی آیت الله خمینی تنها یک گزینه و آن هم «جمهوری اسلامی» را به مردم تحمیل کرد، در آن همه پرسی مردم نتوانستند بین نظام های سیاسی مختلف در دنیا یعنی «جمهوری»، «جمهوری فدرال»، «جمهوری سوسیالیستی»، «جمهوری سکولار» و یا «پادشاهی پارلمانی» نظام سیاسی خود را برگزینند. در عمل هم عبارت متضاد و مبهم «جمهوری اسلامی» به بدترین شکل دیکتاتوری مذهبی/ایدئولوژیک انجامید زیرا در دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی، مردم در تعیین سرنوشت و انتخاب حاکم فاقد اهلیت بودند* و طبق همین نظر از اساس پدیده ای به نام «جمهور مردم» در نظام ولایی بی معنا شد. پس از گذشت سی و سه سال و گسترش نارضایتی مردم، فروریزی مشروعیت جمهوری اسلامی، مشخص شدن ناکارآمدی جمهوری اسلامی در مدیریت کشور و افزایش شکاف ها در هیات حاکمه بار دیگر بحث مهم «انتخابات آزاد» به عنوان اصلی ترین ابزار برای گذار مسالمت آمیز از دیکتاتوری موجود به سمت یک دمکراسی تمام عیار مطرح شده است. تجربه سال های گذشته به ویژه دوره موسوم به اصلاحات نشان داد راهکار «شرکت در انتخابات» و «داشتن امید به تغییر» از طریق انتخابات در چارچوب جمهوری اسلامی عملا شکست خورده و با ساز و کارهای موجود در قانون اساسی جمهوری اسلامی امکان ایجاد کمترین تغییری در نهادهای اصلی استبداد یعنی ولایت فقیه و شورای نگهبان وجود ندارد. اما انتخابات آزاد نیز با برداشت ها و سوء برداشت های متفاوتی مواجه است. از یک سو اصلاح طلبانی که هنوز به میراث سیاسی خمینی، قانون اساسی و اصل نظام اعتقاد دارند گاه و بیگاه بحث انتخابات آزاد را مطرح ساخته اند. برای اصلاح طلبان مذهبی و مشخصا محمد خاتمی «انتخابات آزاد» به معنای حضور اصلاح طلبان در انتخابات و امکان به قدرت رسیدن طیف های مختلف اصلاح طلبان است زیرا گروه های و جریان های دیگر موجود در ایران عملا سالهاست از حوزه قدرت به بیرون پرتاب شده اند و امکان بازگشت به نهادهای حکومتی را از دست داده اند، بنابراین آقای خاتمی و همفکران او هرگز مقصودشان از انتخابات آزاد این نبوده که «تمام گرایش های» سیاسی موجود در ایران از حق انتخاب شدن ادامه...
تصویری از sommer10
ارسال شده توسط sommer10 ، داغ شده حدود ۷ سال قبل در بخش
برچسبها :

دیدگاه ها