اقوام ایرانی

۴

زنان و اقوام ایرانی

radiozamaneh.com – زنان در اقوام و ملیت‌های مختلف ایران تا چه اندازه به حقوق خود آگاهی دارند؟ آیا آگاهی آنها نسبت به حقوق فردی‌شان، به سطح آگاهی سیاسی و مشارکت سیاسی آنها مربوط است؟ سنت‌‌‌ها تا چه اندازه می‌توانند توانایی دسترسی به آگاهی را در این گروه از زنان کاهش دهند؟ آیا رفع تبعیض قومی/ ملی لزوماً به معنای رفع تبعیض جنسیتی هم هست؟ آیا زنان در اقوام و ملیت‌های مختلف ایرانی می‌توانند مطالبات برابری‌خواهانه خود را منوط به رفع تبعیض اقوام بدانند؟ آیا می‌توان گفت گروه‌های ملی و قومی به طور یکسان مورد تبعیض واقع می‌شوند؟ ...
تصویری از Hasht
ارسال شده توسط Hasht ، داغ شده حدود ۷ سال قبل در بخش جامعه
۵

پیش‌گفتار کتاب گوشه های پنهان توطئه برای تجزیه مهاباد

iranboom.ir – باوجود گذشت 64 سال از روزگار تلاش نافرجام اتحاد شوروی برای تجزیه‌ی مهاباد، هنوز گوشه‌های بسیاری از این رخ‌داد شوم، پنهان مانده‌اند. اتحاد شوروی، با اشغال بخش‌های بزرگی از ایران در دوران جنگ جهانی دوم، کوشید تا با ایجاد فرقه‌ی دموکرات آذربایجان و نیز فرقه‌ی دموکرات کردستان، آذربایجان و هم‌چنین‏، بخش‌هایی از کردستان، یعنی مهاباد را از ایران جداسازد. درباره‌ی تلاش نافرجام اتحاد شوروی در راستای تجزیه‌ی آذربایجان‏، پژوهش‌های بسیـاری به عـمل آمده و کـتاب‌های زیادی نیز نوشتـه شده‌است؛ امـا درباره‌ی جمهوری نافرجام مهاباد‏، کم‌تر پژوهش شده‌ و کتاب‌های منتشره، بیش‌تر از سوی بیگانگان نوشته‌شده است و کتاب‌هایی که به زبان فارسی نشر یافته‌اند، آکنده از یک سو‌یه‌نگری است و نویسندگان کم‌تر کوشیده‌اند تا این رخ‌داد را از دیدگاه راستین آن مورد بررسی قرار دهند و بن‌نوشت‌ها (اسناد و مدارک) موجود را بکاوند و ...
تصویری از سمک
ارسال شده توسط سمک حدود ۷ سال پیش در بخش جامعه
۵

وظيفه هر روزه ، هر ساعته و هميشگي فرزندان ميهن پرست و انديشمند ايران : افشاگري عالمانه در مبارزه دايم و بي امان با جريان شوم پانتركيسم

taleshan.com – در مورد وظايف و برنامه هاي پانتركيستها در دوران جديد پس از جنگ سرد و استقلال كشورهاي آسياي ميانه و قفقاز، بحثهاي زيادي در محافل پان تركيستي در داخل تركيه، در جمهوري آذربايجان و خارج از اين مناطق صورت گرفته است. اما هيچكدام از اين بحث ها به اندازه پيشنهادات صبري بدرالدين براي پان تركيستها جذابيت نداشته است. مي توان پس از ضياءگوك آلپ، بدرالدين را مهمترين ايدئولوگ جريان پان تركيستي دانست. ...
تصویری از سمک
ارسال شده توسط سمک حدود ۷ سال پیش در بخش جامعه
۱۰

وبلاگ فرهنگی: نقش وبلاگ‌ها در زنده نگه داشتن و گسترش فرهنگ، هنر و ادبیات

roshangan.blogspot.com – ضعف محتوا و به ویژه محتوای فرهنگی در وب فارسی مشهود است... محتوای بیشتر وبلاگ‌های وبلاگستان یا شخصی است، یا سیاسی و یا کپی‌کاری. وبلاگ‌های شخصی و سیاسی بخشی مهم از دنیای وبلاگ و فرآیند تولید محتوا هستند و به آن‌ها نیاز است. اما کپی‌کاری آفتی است که به جان وب فارسی و وبلاگستان افتاده است و اثرات آن به خوبی قابل مشاهده است. بخش کوچکی از وبلاگستان «وبلاگ‌های فرهنگی» هستند که کمبود آن‌ها به چشم می‌آید. حضور و فعالیت این نوع از وبلاگ‌ها نیاز است و باید به این مسئله توجه شود. تنوع و غنای فرهنگی ایران بستر خوبی برای رشد و افزایش این گونه وبلاگ‌ها است اما متاسفانه در این زمینه خیلی کم کار می‌شود و این بخش هم دچار همان مشکلات و گرفتاری‌هایی است که گریبان تولید محتوا و وبلاگ‌نویسی را در ایران گرفته است. ...
تصویری از Baphomet
ارسال شده توسط Baphomet ، داغ شده حدود ۸ سال قبل در بخش ادب و هنر
۸

رقص های محلی اقوام ایرانی

iran-vich.blogspot.com – رقص محلی یا رقص فولکلوریک قدیمی‌ترین فرم رقص است که نشان‌گر حالات، عادات و فرهنگ یک قوم و یا ساکنان یک منطقه جغرافیائی خاص بوده و در قالب مجموعه‌ای از حرکات موزون اجرا می‌شود. واژه "رقص فولکلوریک" معمولاً به "رقص عامهٔ مردم" گفته می‌شود. اثبات اینکه کجا و چگونه بوجود آمده امکان ناپذیر است. باستان شناسان و مورخین میگویند که رقص بخشی مهم از فرهنگ انسانهای اولیه بود بطوریکه آنان از طریق رقص و با استفاده از حرکات و ریتم احساسات خود را به دیگران بیان می نمودند. انسانها رقصیده اند و هنوز هم برای جشنها، تداوم زندگی، کارهای اجتماعی، ارتباط معنوی و اظهار وجود و هویت اجتماعی میرقصند.پیشینه رقص در ایران باستاندر قدیمی ترین سند بازیها ، رساله ی خسرو قبادیان وریدک ، انواع رقص ها مانند رقص با رسن ، زنجیر، چوب و شمشیر نام برده شده است . ...
تصویری از ariya7
ارسال شده توسط ariya7 ، داغ شده حدود ۸ سال قبل در بخش ادب و هنر
۹

دانلود کتاب الکترونیک: آریایی های غیر ایرانی و اولین دین ایرانی

black-svvan.blogspot.com – آریا (سانسکریت: آ-ریا āˊrya، ایرانی باستانی: اَریا arya، پارسی باستانی: اَرییا ariya، اوستایی: اَیرییا airiia، نامی است که نیاکان مشترک اقوام ایرانی و هندی (مردمان شمال هند) (آنان که به زبانهای هندی و ایرانی سخن می‌گفتند) خود را بدان معرفی می‌کردند و آن را به معنی شریف، اصیل و آزاده و بسیار نجیب دانسته‌اند. کسی که وابسته و از تبار قوم آریا باشد آریایی، آرین یا آریان می‌نامند.تنها مورد کاربرد مجاز اصطلاح آریایی درباره اقوامی است که در ازمنه باستانی خود، خویشتن را آریا می‌نامیدند. هندیان و ایرانیان (پارس‌ها، مادها و سکایان و آلان ها و اسکیت ها و اقوام ایرانی زبان آسیای میانه) خود را آریا می‌خواندند.نام ایران نیز از این ریشه مشتق شده‌است. نمونهٔ این اشاره‌ها را می‌توان در اوستا، سنگ‌نبشته‌های هخامنشی و متن‌های کهن هندو (مانند ریگ ودا) دید. ...
تصویری از Idalo
ارسال شده توسط Idalo ، داغ شده حدود ۸ سال قبل در بخش ادیان
۷

آب شوردریاچه ارومیه را گل آلود نکنیم ماهیگیران ابهای گل آلود در کمین اند. (به دست خود ایران را تجزیه نکنیم)

akhondnameh.blogspot.com – وقتی ما در باره پادشاهان گذشته ایران صحبت میکنیم یکی از چیزهایی که نقش مهمی در رد یا قبول عملکرد آنها به ذهن ما ایرانیان خطور میکند این است که چقدر آنها در حفظ تمامیت ارضی کشورمان موفق بوده اند و چقدر توانسته اند تا اقوام ایرانی را متحد و درکنار هم نگه دارند . و البته ما همیشه حاکمان را مسؤول این موضوع میدانیم که برداشتی کاملا بجا و به حق نیز می باشد. ولی در هیچ کجای تاریخ سراغ نداریم که مردم ایران با خالی کردن میدان و عدم حمایت از حکومت مرکزی (توجه داشته باشد که اکثر حکومتها خودکامه بودند) باعث جدا شدن و از دست رفتن بخشی از خاک ایران شده باشند.... نمیدانم شاید مردم................ ...
تصویری از taran
ارسال شده توسط taran حدود ۸ سال پیش در بخش سیاست