فلسفه و تاریخ

۱۱

به خاک افتادن امپراتور روم در مقابل پادشاه ایران

m.friendfeed-media.com – شاپور اول ساسانی - نقش رستم - 239 تا 270 میلادی ...
تصویری از infidel
ارسال شده توسط infidel حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱۵

امام (علی )نماد ترور وتوحش وجنایت "یا سنبل عدل وبرابری وعدالت؟

kamranroshangar.blogspot.com – علی پس از پیروزی بر قبیله” بنی قریظه” تعداد 900 نفر از مردان قبیله را در مقابل گو دالهایی که از پیش کنده بودند سر بریدند. (تاریخ طبری. جلد 3 . صفحه 1088) پیامبر بگفت تا در زمین گودالها بکندند و ” علی” و” زبیر” در حضور پیامبر گردن انها را زدند. (تاریخ طبری .جلد 3. صفحه 1093) (ادامه مطلب در لینک) ...
تصویری از کامران بیخدا
ارسال شده توسط کامران بیخدا حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱۳

«ما نسل متهم»: درباره بازرگان و رادیکالیسم انقلابی / سوسن شریعتی

passionofanna.wordpress.com – توضیح ضروری: مهدی بازرگان… این نام ما را با احساسات گاه متناقضی درگیر می کند. بازرگان و یاران او شیوه ای در سیاست ورزی پیش گرفتند که تنها در دوره ای کوتاه مدت توانست قدرت سیاسی را در دست گیرد. قدرتی که به واسطه ی شرایط انقلابی و نامستقر بودن تعاریف دولت مدرن، به سرعت از او ستانده شد. با این حال درباره ی بازرگان و مشی او بسیار نوشته و گاه آنرا در نسبتی نزدیک با تحولات دهه های اخیر ایران سنجیده اند. 30 دی ماه 1373، مهدی بازرگان رخ در نقاب خاک کشید، اما بحث و گفت و گو درباره ی نقش سیاسی او همچنان ادامه داشته است. از این روی، بازخوانی تاریخی دی ماه ما، اختصاص به بازنشر قضاوت ها و تحلیل های گونه گون درباره ی نقش سیاسی، مذهبی و اجتماعی بازرگان خواهد داشت. این مواضع با همه ی نابسندگی هایشان، ما را در پرداختن تصویری چندوجهی یاری خواهند کرد. ...
تصویری از Amiroo
ارسال شده توسط Amiroo حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱۷

تاریخ ایران پیش از اسلام

fa.wikipedia.org – دوران ایران باستان دوران تشکیل دولت ماد تا زمان انقراض ساسانیان به دست اعراب است.(..۶ ق.م. تا ۶۵۲ م) پیش از مهاجرت آریائیان به فلات ایران، اقوامی با تمدن‌های متفاوت در ایران می‌زیستند. سرزمین کنونی ایران بخشی بزرگی از یک واحد جغرافیایی بنام فلات ایران است، این واحد طبیعی با تنوع اقلیمی و زیستی خود دارای ویژگیهای بارزی است که در نتیجه آن وحدت فرهنگی ایران را سبب شده‌است، بی شک تمدن بشری مرهون نبوغ و خلاقیت مردمانی بوده‌است که سالیان دراز در این سرزمین زندگی کرده‌اند و در تعامل با جغرافیا و نظام طبیعی حاکم بر آن و در جریان روزگار، تاریخ فرهنگی وتمدن خود را آفریده‌اند. ...
تصویری از Megadeth
ارسال شده توسط Megadeth حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱۴

سپينوزا در رد علت غائي

ghandchi.com – رد حکمت علت غائي يکي از خصوصيت هاي ويژه متافيزيک اسپينوزا (1632-1677) است که فلسفه وي را از وحدت وجود شرق جدا ميکند. متأسفانه اين حقيقت توجه لازم را از سوي مفسرين اسپينوزا دريافت نکرده، وقتيکه آنها فلسفه وي را با پانته ئيسم شرق مقايسه کرده اند. بخش اول اين رساله، بر روي مجادلات اسپينوزا بر ضد منابع اصلي حکمت غائي در انديشه عرفاي شرق متمرکز است. شايسته توجه است که موضع اسپينوزا، در انديشه وي، به خردگرائي ميانجامد، و نه عرفان. سه قسمت بعدي اين رساله بترتيب نکات دوم، اول، و سوم اسپينوزا در ارزيابي از علل غائي را تحليل ميکند. اسپينوزا مينويسد:: ...
تصویری از 30na60
ارسال شده توسط 30na60 حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۹

امام زمان و ولایت‌عهدی مجتبی

balva.wordpress.com – این روزها دیگر تشت رسوایی خامنه‌ای افتاده است و معلوم شده است که دربه‌در به دنبال تثبیت ولایتعهدی مجتبی است تا پس از او مجتبی به نام امیرالمومنین خطبه بخواند و بر مسند خلافت بنشیند. طرفه این که هواداران آقا او را سید خراسانی با علتی در دست راست می‌دانند که در زمان حیاتش امام زمان قرار است ظهور کند. خامنه‌ای خود را «علی» می‌دانند اما مانند «معاویه» به دنبال بیعت گرفتن برای آقازاده‌اش «یزید» است! حالا باید به برسرچاه‌جمکران‌نشینان گفت شما که معتقدین در زمان حیات آقایتان خامنه‌ای مهدی از چاه برون می‌آید پس این دریوزگی‌های او برای جانشینی مجتبی را نشانی از چه می‌دانید؟ آیا مجتبی قرار است قاتل امام‌زمان باشد؟ بگردید در احادیث و نشان‌های ظهور شاید چیزی یافتید که می‌گفت پسر سیدخراسانی قاتل امام زمان است و احتمالا خر دجال هم احمدی‌نژاد یا مشایی است! ...
تصویری از balva
ارسال شده توسط balva حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۸

تصویر جهان از دید ایرانیان باستان

architecturalschool.mihanblog.com – ایرانیان باستان جهان را گرد و هموار و چونان بشقابی می پنداشتند . نزد انان اسمان نه فضای بی پایان که ذاتی سخت داشت و همانند خرسنگی از الماس جهان را چون پوسته ئی در میان گرفته بود. زمین در حالت اصلی مسطح و نه دره ئی داشت و نه کوهی ، و خورشید ، ماه و صور فلکی بر فراز زمین در حالت نیمروز بر فراز زمین ارام ایستاده و همه چیز سر شار از ارامش و هماهنگی بود اما این ارامش با ورود شر به جهان در هم شکسته شد ...
تصویری از سمک
ارسال شده توسط سمک حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱۲

روایتی از زندگی یعقوب لیث صفاری: انصاف برتر از همه چیز

xadang.blogspot.com – یعقوب در همه حال آدمی منصف بود. هرگز خشم او را از راه به در نکرد. او هرگز وضع گذشته و فقر خود را از یاد نمی‌برد. از حوادث جالب زندگی او ماجرای زیر است: در اثنای سلطنت، یکی از اغنیای سجستان را مواخذه کرد، مال او به تمام بگرفت و او را به ته‌نان محتاج ساخت. روزی آن مرد پیش او آمد. یعقوب از او پرسید که: امروز حال تو چون [چگونه] است؟ گفت: همچنان که دیروز حال تو بود! یعقوب پس از کمی تأمل باز پرسید: مگر دیروز حال من چون بود؟ مرد گفت: همچنین که امروز حال من است! یعقوب ابتدا کمی در غضب شد و زمانی سر پیش انداخت و در خود بجوشید، لیکن بر سر انصاف آمد و او را بر آن سخن تحسین کرد و مال او به تمامی باز داد. منبع: کتاب یعقوب لیث - اثر: دکتر ابراهیم باستانی پاریزی - انتشارات نگاه ...
تصویری از XADANG
ارسال شده توسط XADANG حدود ۶ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۱

سیزده فروردین(سیزده به در) نحس یا فرخنده؟

facebook.com – به طور کلی در میان جشن های ایرانی جشن سیزده به در کمی مبهم است، زیرا مبنا و اساس دیگر جشن ها را ندارد. در کتاب‌های تاریخی اشاره‌ی مستقیمی به وجود چنین مراسمی نشده‌است اما در منابع کهن اشاره هایی به روز سیزدهم فروردین داریم. گفته می شود ایرانیان باستان در آغاز سال نو پس از دوازده روز جشن گرفتن و شادی کردن که به یاد دوازده ماه سال است، روز سیزدهم نوروز را که روز فرخنده ایست به باغ و صحرا می رفتند و شادی می کردند و در حقیقت با این ترتیب رسمی بودن دورهً نوروز را به پایان میرسانیدند. می توان گفت معقول ترین موردی که درباره ی سیزده به در گفته می شود همین است. در گاهشماری ایرانی، هر روز ماه، نام ویژه ای دارد به عنوان مثال، روز نخست هر ماه، اورمزد روز و روز سیزدهم هر ماه تیر روز نامیده می شود و متعلق به ایزد تیر است. تیر در زبان اوستایی تیشتَریَه خوانده می شود، و هم نام... ...
تصویری از ariya7
ارسال شده توسط ariya7 حدود ۴ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ
۴

سفرنامه خوزستان رضا شاه کبیر: از طهران‌ به پایتخت‌ صفویه‌ و مرکز زندیه‌

bonyadhomayoun.com – چهارشنبه‌۱۳ عقرب‌ ۱۳۰۳: ساعت‌ ده‌ صبح‌ از عموم‌ اشخاصی‌ که‌ به‌منزل‌ شخصی‌ برای‌ دیدن‌ من‌ آمده‌ بودند، خداحافظی‌ کرده‌ و از منزل‌ با اتومبیل‌ عزیمت‌ کردم‌. هیأت‌ وزراء و جمعی‌ از وکلا و حکومت‌ نظامی‌ تهران‌ و عده‌ای‌ از صاحبمنصبان‌ نیز برای‌ مشایعت‌ من‌ آمده‌ بودند. نزدیک‌ خط‌ زنجیرحضرت‌ زنجیر حضرت‌ عبدالعظیم‌ آنها را مرخص‌ نمودم‌ و به‌یاری‌ خدا برعزم‌ و ارادة‌ آهنین‌ خود تکیه‌ کرده‌، راه‌ جنوب‌ را پیش‌ گرفتم‌. در «حسن‌ آباد»، شش‌ فرسخی‌ تهران‌ به‌خاطرم‌ رسید که‌ همراهان‌ من‌ به‌خصوص‌ آنها که‌ صفحات‌ جنوب‌ را ندیده‌ و از درازی‌ راه‌ و سختی‌ و مشکلات‌ طی‌ طریق‌ بی‌ اطلاع‌اند اگر بدانند که‌ باید چه‌ راه‌ ناهموار صعبی‌ را طی‌ کنند، و چه‌ اندازه‌ مسافت‌ بپیمایند، از عظمت‌ این‌ تصمیم‌ تعجب‌ خواهند کرد. ...
تصویری از Ataa
ارسال شده توسط Ataa حدود ۴ سال پیش در بخش فلسفه و تاریخ